Mark-in-zuidafrika.nl

De laatste reisverslag bericht vanuit aruba

Beste reisverslag volgers,

Dit wordt alweer de laatste reisverslag verhaal dat ik maak, aaahhhhh.

Ik ben op tweede kerstdag alweer terug in Nederland. Oh als ik de verhalen uit nederland hoor en lees op internet moet het echt koud zijn brrrr. Ik heb momenteel een dubbel gevoel aan de ene kant had ik het wel langer volkunnen houden op aruba. Maar aan de andere kant is het ook heel lekker om weer naar huis te gaan. Lekker weer samen zijn met me vriendin, familie en vrienden. Dat heb ik echt gemist. Maar ik ga ook veel mensen missen op aruba. Want alleen op het werk ging je iedere week 50 uur met elkaar om en na werktijd ging je met sommige ook leuke dingen doen. Je hebt een goede band met iedereen opgebouwd. Op aandringen van alle personeelleden heb ik een facebook account aangemaakt. Daarop heb ik de fotos van het personeelsfeest van mijn stage bedrijf erop gezet. dit is mijn facebook adres http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001823008933 ik heb tijdens het personeelsfeest ook een filmpje gemaakt en dat heb ik op youtube gezet dit is de link van het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=gDGGxbK3ni0

De laatste weken waren lekker druk bij me stage bedrijf. we hadden elke dag meer dan 400 gasten en nu gaan we naar de 500 elke dag en dat worden er met de dagen meer. Ik heb op me laatste stage dag een afscheid feest gekregen en dat was echt super leuk. Alle collegas bij elkaar nog wat kletsen ondergenot van een drankje en daarna zijn we wezen stappen bij cafe 080. Ik had van het bedrijf ook een kleinigheid gekregen, Ik kreeg een polo shirt met de naam van het restaurant erop, de vlag van aruba stond er ook op en mijn eigen naam. En heb ook een pet gekregen van het bedrijf met me naam erop. En heb een leuke speech van Chris gekregen van de floormanager. Daarin vertelde die wat die van me vondt op werkgebied, en dat hij zelde mee heeft gemaakt dat ik absurt hoge tip/fooi binnen haalde op een rekening. En vertelde die dat ik veel kwaliteit in heb zitten om ver te skoppen. En laatste zij die Mark snap niet dat jij altijd zoveel engerie hebt jij kan uren door kan gaan met de werkzaamheden. 99 procent van de mensen nemen afentoe een pauze voor jou is dat helemaal niet nodig. Maar chris vertelde wel pauze moet je wel nemen en van genieten want we blijven mensen en geen machines. Heeft hij natuurlijk ook gelijk in maar ik blijf liever doorgaan met het gene waar ik mee bezig was. Ik zeg altijd pauze neem ik meer dan genoeg als ik elke dag gemiddeld 7 uurtjes slaap. En natuurlijk ga ik mijn stage genoten heel erg missen. Ik heb een onwijze gave tijd gehad met Isrid van der Els, Koen de Lange en john van Lieshout. Met hun heb ik heel de aruba avontuur doorgebracht. Alleen de andere 3 blijven nog twee weken langer op aruba, want hun zijn 2 weken later begonnen als mijn.

Ik heb nu 5 dagen vrij gehad. Nu lekker beetje niks aan het doen. Ik heb de dagen me goed kunnen vermaken. zo heb ik o.a. op het strand gelegen, ( alleen jammer deze week veel regen) elke dag weze uiteten, stiekum bij de buren in het zwembad gedoken, weze stappen, shoppen. En vandaag ben ik ook begonnen met het inpakken van me koffer. Dat is echt een raar idee dat ik vanavond voor de laatste keer in het appartament slaap en morgen avond arubaanse tijd vlieg ik om 19:25 toe naar Nederland en ik land om 11:45 nederlandse tijd op schiphol. Daar wordt ik opgewacht en dan moet ik gelijk overschakelen van het altijd zo tropische weer in aruba in het vrieskoud van Nederland. Ik ben heel benieuwd hoe ik dat ga ervaren.

Het eerste wat ik ga doen in nederland is nadat ik jolanda en de rest heb omhelst. Eerst naar huis toe gaan de koffer aan de kant zetten. De sourveniers geven aan iedereen en dan gelijk weer als vanouds een bakje koffie drinken bij opa en oma.

Ik heb in aruba echt veel geleerd de afgelopen 5 en halve maand. Dit keer is er geen moeder om je heen die de was voor je doet, je kamer poetst, eten koken, boodschappen doen, strijken enzovoort. Nu moest je het allemaal zelf doen. Ik vindt het helemaal niet erg om het zelf te doen. Natuurlijk is het gemakkelijk dat het allemaal voor je gedaan wordt. Maar er is een ding waar ik echt een hekel aan heb en dat is strijken. Ik vloek zelde maar voor strijken kan ik niet het geduld voor opbrengen. Het gaat allemaal te langzaam voor mij. En aangezien dat je 6 dagen in de week stage moest lopen dus ook 6 keer blousjes strijken in de week. Ik was zo blij dat ik me laatste blousje had gestreken voor me laatste werkdag. Toen dacht ik eindelijk niet meer strijken. Daarnaast heb ik me engelse taal flink kunnen verbeteren en dat was een van me doelstellingen dat ik me engels kon ontwikkelingen. En gelukig is 90% van de gasten in het restaurant amerikane dus moest je constant engels praten. En begin was het beetje lastig maar daarna kon je alle gesprekken in het engels voeren. Alleen de volgende doelstelling voor engels is het gramatica verbeteren, daar mag het een en ander worden bijgesprijkerd.

Doordat ik 5 en halve maand in aruba zat. Ben ik wel meer dingen aan het beseffen dat eerst heel gewoon voor je werdt. Dat je juist de dingen die je gewoon vindt het harste mist. Het koffie drinken bijvoorbeeld bij opa en oma 2 keer in de week ging je beetje als gewoon te vinden. Maar nu besef je des te meer dat die momenten heel fijn zijn en dat je er heel moeilijk mee zonder kan. De gewone dingen in het leven ben ik wel meer gaan waarderen. En vaak hoor je in Nederland dat de mensen niks hebben en moeilijk rond komen enzo. Dat is aan de ene kant ook wel. Maar het kan allemaal veel erger en erger en nu stoort het me enorm dat wij ( de nederlanders) veel eten weggooien ( dus tergelijke tijd gooi je ook geld weg) en dat veel mensen in aruba heel hard voor moeten werken voor de dingen die wij weggooien. In aruba hebben ze de arubaanse gulden. Ik ben gaan informeren wat de mensen ongeveer verdiennen op verschillende branche's en omgerekend verdiennen volwassen werknemers tussen de 3 a 4 euro per uur!!! En wij ( de jeugd) van tegenwoordig willen al veel mensen het bed al niet meer uitkomen om voor 3 a 4 euro per uur te gaan werken. Maar ze weten niet dat volwassen mensen in andere landen niet meer kunnen verdiennen. En dan krijg je vaak het reactie alles is goedkoper. Sommige dingen zijn idd goedkoper maar de meeste dingen zijn juist duurder dan in Nederland. Want ze leven op een eiland en alles moet geinporteerd worden. Een kratje bier van 24 flesjes kost omgerekend naar euros ruim 22 euro in Nederland heb je vaak voor 10 a 12 euro een kratje bier.

Kortom ik heb veel geleerd in aruba. En dat ga ik zeker als bagage voor de toekomst gebruiken. En zijn bepaalde dingen dat er veel geld te verdiennen valt op aruba voor ondernemers en daar heb ik gesprekken mee gevoerd en heb ik ook veel van geleerd. Ik krijg steeds meer zin om later een eigen zaak te runnen want dat vindt ik prachtig en van hard werken ben ik niet vies van zoals de meeste van jullie al weten.

Ik wens iedereen fijne feestdagen toe en een gezond, liefdevol en gelukkig 2011 toegewenst.

Bij deze wil ik iedereen bedankenvoor al de berichtjes die de afgelopen maand naar mijnzijn gestuurd. Bedankt ervoor.

Hopelijk zie ik jullie allemaal snel weer in Nederland.

Groetjes Mark uit het momenteel donkere aruba

Reacties

Reacties

Jeroen

Mark! wat leuk om te lezen, je laatste reisverhaal zeg! echt super dat je het daar zo leuk hebt gehad, en het zal idd wel weer even wennen zijn als je in nederland komt met dat weer:p sneeuw joh! dat wil je niet weten! hahah! maar dat went ook weer he;) maar daar heb je wel gelijk in dat je gaat beseffen dat de 'gewone' dingen in je leven eigenlijk helemaal niet zo gewoon zijn, dat ga je meer respecteren, dat merk je wel heel erg goed. maar voor nu alvast geniet nog ff van de laatste dag op aruba daar en alvast een hele goede vlucht terug naar NL en doe jolanda natuurlijk de groetjes en ik spreek je snel weer he!
Later! en fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar alvast;)

ome Ton en tante Marjo

Hallo Mark,

Wij hebben genoten van jouw reisverslagen.
Je hebt in de stageweken daar veel levenservaringen opgedaan wat ze je niet meer kunnen afnemen en waar je in de toekomst zeker nog wat aan zult hebben.
Ook wij wensen jouw een heel goed en gezond 2011 toe.

groetjes vanuit het witte en koude Someren van ome Ton, tante Marjo, Sjoerd en Janne Lemmen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!